timonkarssen.reismee.nl

Eerste twee weken in China

Ni Hao!

Al weer viertien dagen geleden ben ik vertrokken uit Nederland, hoog tijd dus voor een bericht. Nu pas, omdat ik afgelopen dagen non-stop gevuld waren met entertainment, training, reizen, shoppen en onderhandelen met Chinezen. Allemaal erg leuk, maar ook fijn om nu even momentje voor mezelf te hebben. Maargoed, mijn verhaal tot nu toe. Om het allemaal beetje kort, krachtig en leesbaar te houden zal ik proberen alleen de hoogtepunten te beschrijven. Bij voorbaad alvast excuses voor de spelfouten. Maar mijn beperkte interesse in de Nederlandse gramatica in combinatie met een Duits toetsenbord is bijna een garantie voor mooie missers :)

Allereerst mijn vlucht van Dusseldorf naar Shanghai. Hierbij had ik een overstap van 3 uur in Dubai. Aangekomen in Dubai even een biertje gedaan met een Nederlands stelletje wat ik net ontmoet had in het vliegtuig. Na mijn eerste buitenlandse biertje, nog een beetje door de airport gelopen. Wat is dat druk en hectisch! Rondom het enorm luxe shopping center in het midden zijn de stoeltjes en wachtruimtes gepositioneerd. Omdat echter veel mensen hier blijkbaar een lange overstaptijd hebben, liggen overal mensen op de grond en onder, op of naast de stoelen te slapen. Het hoogtepunt was nog wel 4 aziatische mannen die lepeltje lepeltje lagen tegen een plantenbak. Hmmmmm romantisch!

De aankomst in Shanghai mocht er ook wezen. Na relaxt de backpack van de band gepakt te hebben en door het 'nothing to declare' poortje te zijn gelopen, stonden er honderden mensen met bordjes met namen te wachten. Enigsinds geshockeerd ben ik toen maar een voor een alle bordjes gaan bekijken. 100 meter en 300 bordjes verder stonden daar eindelijk de 5 verlossende letters: 'Timon'. In de eerste twee dagen in Shanghai heb ik in een hostel doorgebracht. Twee hele lieve Chineze studenten hebben mij de stad laten zien. Naast alle imposante gebouwen, was het mooiste van de dag te vinden in het People Park (centrale park van de stad). Hierin verzamelden een paar honderd mensen van middelbare leeftijd zich om te 'handelen', zoals mijn gids dat noemde. En waarin? Hun eigen zonen of dochters! Iedere ouder had een a4-tje met tekst bij zich waarop de kenmerken van hun zoon of dochter stond (leeftijd, lengte, beroep, etc, maar geen foto!). Op basis van deze A4-tjes wordt dan een match gemaakt. Hier komen met name ouders op af waarvan het kind al wat ouder is (rond de 30) en zelf nog niet de ware heeft kunnen vinden. Ben ik even blij dat ik Charlotte heb leren kennen, had mijn ouders al over een paar jaar zien staan in het Vondelpark met het bordje 'eskimo zoekt vrouw' :)

Na twee dagen in Shanghai te zijn geweest, hebben we de nachttrein genomen naar Xi'an (ter info: das ong. even ver als Utrecht - Barcelona). Dit is de oudste stad van China en ligt in het midden van het land. De treinreis is al een avontuur op zich. In stapelbedden van drie hoog een reis doorbrengen van 18 uur. Beste taktiek om dit zo goed mogelijk door te brengen is om de avond van de voren het heel erg laat te maken zodat je zoveel mogelijk uren in de trein slaapt. Gelukkig had ik de nacht ervoor erg last van mijn jetlack (ik heb de hele nacht wakker gelegen en geanalyseerd of er verschillen zitten tussen de snurkgeluiden van Chinezen, Engelsen en Japanners). Hierdoor heb ik van de 18 uur zo'n 12 uur slapend doorgebracht.

In Xi'an training gekregenin het les geven over Sustainable Development. Training was interessant maar erg intensief (7 dagen op rij ging het door met weinig vrije tijd). Het was echter wel erg leuk om de andere 25 studenten uit de hele wereld te ontmoeten. Je ziet dat mensen uit verschillende landen zich echt ook verschillend gedragen. En het stereotype van Nederlanders kwam goed naar voren: weinig beleeft en recht voor de raap!

Na de week training weer de trein terug naar Shanghai. Aangekomen bij de highschool waar we les gaan geven, viel onze mond open. Wat groots opgezet! Deze school heeft zijn eigen sportcomplex (buitenvelden, basketbalvelden, hardloopbaan, binnenvelden voor basketbal, etc). Daarnaast is de campus allemaal erg luxe opgezet (mooie parkjes en dito accomodatie). Na al dit moois kregen we al gauw een koude douche, bij ons verblijf op de campus moeten we namelijk dezelde regels volgen als de kinderen die op de campus verblijven. Dit betekend iedere avond om 10 uur naar bed en om half 7 op staan! Dit is een fikse tegenvaller, aangezien stage lopen meer inhoud dan alleen les geven. De organisatie die het project coordineerd, organiseerd bijvoorbeeld iedere week al 3 avond activiteiten. Daarnaast zijn er natuurlijk nog tal van andere avondactiviteiten waarbij je zowel buitenlandse als chineze studenten kan ontmoeten. Dit alles is niet te combineren met een vroege terugkeer naar de campus. Om vanuit het centrum van de stad terug te komen moeten we zo rond half 9 de metro terug nemen, dus even keertje uitgebreid eten zit er nieteens in!

Gelukkig hebben we binnen 3 dagen een appartement kunnen vinden. Wel beetje ver uit het centrum, maar heel goed betaalbaar (450 euro met zijn 3 man), ruim (120 vierkante m) en zeer luxe (iedere kamer een eigen badkamer).

Maargoed, ik ga er een einde aan brijen. De rokende Chinees naast me is nogal irritant! Enige wat ik jullie nog wil meegeven is dat ik met Skype gemakkelijk en goedkoop te bereiken ben. Voor 1,7 eurocent per minuut kun je me al bellen op mijn Chinese nummer: +86 13917538774.Vind erg leuk om af en toe is wat te horen vanuit Nederland!

Groeten!

Timon

Reacties

Reacties

johanna

Je bent toch echt in China aangekomen! Maar ook daar weer goed herkenbaar, niet alleen als eskimo maar net als altijd "ga erop uit en beleef het".
Veel plezier en liefs, mama

Julius

Goed te lezen en te horen dat alles prima gaat daarzo! Veel plezier en houden even contact!
Groeten,
J.

Arlyanne

Hoi Timon, erg leuk je verhaal te lezen!
Succes en veel plezier,
groetjes
Arlyanne

Ina

Hoi timon,

Boeiend verhaal. Naast jou voel ik me echt een boerentrien uit het Noorden. Geniet van alles en tot horens.

groetjes, Ina

Toine

Heej Timon,

Meaui verhaal, heb het met plezier gelezen. Vrij geniale foto's ook, klasse hoor.

Maak er wat moois van daar en geniet ervan,

Groetjes,
Toine

Yvo

Leuk om te lezen!
Toch wel wat drukker dan je volgens mij had verwacht?

Veel plezier iig!
Groeten Yvo

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!